109792 kasutajat 490 retsepti

PERSONAALNE TOITUMISKAVA
SULLE JA SINU PERELE.

Langeta kehakaalu
lihtsate ja kiirete retseptidega


PROOVI TASUTA

Proovi TOITUMISKAVA 3 päeva täiesti tasuta!

Mis on Intermittent Fasting ehk intervallpaastumine? vol 1


Kogu elu on minu jaoks üks kõige jubedamatest sõnadest olnud "paastumine". Samamoodi nagu küünega mööda tahvlit kriipimise heli kuuldes tuleb mul kananahk ihule, tekitab ka sõna "paast" kõike muud kui positiivseid emotsioone.

Või õigupoolest peaks ütlema – "tekitas"? Lihtminevik? Nimelt olen ma nüüd ise otsapidi sealmaal, et jälgin juba mitmendat nädalat kahte asja korraga – Fitlapi toitumiskava ja intervallpaastumise põhimõtteid. Nii et ära iial ütle iial.

Intervallpaastumise meetodeid on mitmeid, kuid kirjutan ainult ühest – sellest, mille kohta on endal kogemus, ehk siis 16/8 variant. Inglise keeles on selle alaliigi termin "leangains", mis see aga eesti keeles on, ei oska kahjuks öelda.

Põhimõte –  ööpäevas on 16 tundi paastu (sinna ajavahemikku mahub enamasti uni ning ohtralt vedeliku tarbimist) ning päeva kõik toidukorrad mahutada ära ülejäänud 8 tunnisesse vahemikku. Ehk siis paastutsükkel vaheldub söömistsükliga. Olen aru saanud, et mulle sobib kõige paremini, kui teen oma söögi-intervalli kl 12-20 vahel, kuid on ka päevi, kus nii täpselt kella ei järgi – kuulan oma keha. Arvestan oma soove. Hoian ennast hästi ja jälgin kõrvalt, kas kõik on hästi 🙂

Need, kes teemaga kursis ei ole, küsivad kindlasti – püha jumal, MIKS? Üritan vastata nii hästi kui oskan. Ma ei ole toitumisteadlane ega arst, veel vähem inimhingede insener, kuid olen selle teema kohta päris palju materjale lugenud ja nüüd võiksin ilmselt isegi une pealt väikese presentatsiooni teha, ilma pikema ettevalmistuseta. Kindlasti on mul sellel teemal veel palju lugeda ja õppida ning ma ei pruugi olla kõigest veel 100% objektiivselt aru saanud, kuid mingi pilt hakkab juba selgeks saama.

Kuidas ma selleni jõudsin? Kogu oma teadliku elu olen vihanud hommikusööki. Ma ei ole mitte iial ärganud tühja kõhu tundega – pigem vastupidi, mõte toidust tekitab vastumeelsust, keha ei ole selleks valmis. Aga kuna "hommikusöök on päeva tähtsaim toidukord", siis sageli olen ennast hommikust sööma sundinud. Pärast sellist sundimist ei ole ma aga iialgi ennast hästi tundnud. Fitlapiga alustades järgisin samuti püüdlikult seda soovitust, et hommikusöök tuleb süüa pärast ärkamist kohe esimesel võimalusel, aga ma ei harjunud sellega ära ja tundsin hommikuste söömiste suhtes otseses mõttes vastikust.

Samas aga äratas see söök mu seedekulgla üles ja jätkus pidev näljatunne (eelkõige isud) kogu päeva vältel. Kuna toidukordade vahed olid pikad, siis jätkusid ja paisusid need isud õhtuks vahel täiesti väljakannatamatuks. Jah, püsisin kavas. Ei, ma polnud sugugi rahul ega õnnelik ning ei uskunud sellesse, et taoline enesepiinamine saaks olla jätkusuutlik.

Kui esimene püüdlikkus oli möödas, hakkasin ennast rohkem kuulama ja ei söönud hommikuti enne, kui kõht reaalselt tühjaks sai ja keha hakkas märku andma, et nüüd võiks midagi juba hamba alla saada. Minu üllatuseks nihkusid need "märkuandmised" järjest hilisemaks, kui ma ennast reaalselt kuulama hakkasin ja ei arvanud enam, et sööma peab ilmtingimata mingil kindlal kellaajal.

Kuulan töötamise või autosõidu taustaks sageli erinevaid podcast'e. Ühel päeval juhtusin kuulama Intermittent Fasting'u teemat ning kiidulaul sellele oli lõputu. Tõmbusin automaatselt tõrjeolekusse (stiilis – jutusta aga julgesti, küll me usume!), aga kõik, mida räägiti, haakus sellega, mida olin ise eelnevalt tundnud ja kogenud, ainult polnud osanud seda ühtseks kontseptsiooniks kokku panna. Ent nüüd – ahhaa!

Intervallpaastumise idee tugineb sellele, et paastutsükkel on meie kehale ja seedekulglale hea. Parandab ainevahetust ja selle kiirust, hoiab meid erksamana ja töövõimelisemana, aitab ennetada ja ära hoida terviserikkeid ning tõenäoliselt – kogu eelneva perspektiivis – ka kauem ja täisväärtuslikumalt elada. Kõlab nagu sotsialistliku lööktöö loosung, eks ole? smiley

Määravaks sai repliik, et sageli me haigena süüa ei taha. See on keha poolt automaatne käik – toit segab keskendumist paranemisele. Järelikult ei ole paastumine halb, vaid hoopis hea, kui äärmuslikes olukordades keha seda ise nõuab.

Sealt edasi muutus mu suhtumine umbusklikust uudishimulikuks. Äkki on asjas iva?

Selleks, et keha lõpetaks toidukorra lõpliku läbi töötamise ja toidust saadud otsese kütuse kulutamise, kulub kusagil 12 tundi. Kui seejärel uut toidukorda ei lisandu, hakkab keha võtma energiat talletatud varudest. Paastumisel langeb veresuhkur ning tõuseb kasvuhormooni hulk. Kasvuhormoon on teadupärast see "võlukepike", mis kaotab rasva, ent soodustab lihaskasvu. Kiireneb ka noradrenaliini tootmine (iidsetel aegadel tähendas järjest tühjem kõht järjest suuremat erksust, et uut toidukorda leida), mis omakorda aitab kaalu paremini langetada.

Teadupärast on nii, et kui meie kehas on insuliin üleval, siis on rasvarakud kindlalt "lukus" ja nendeni keha loomulikud protsessid ei pääse. Õigupoolest rasva lisandumine on võimalik, kahanemine mitte. Alles siis, kui insuliini tootmine ja veresuhkur langevad, muutuvad keha rasvavarud "ligipääsetavaks". Ent seda ei juhtu enne ~12 h möödumist viimasest einest. Sisuliselt on see justkui ühesuunaline tee, mis muudab suunda sõltuvalt insuliinikogusest. Insuliin üleval – varude liiklus rasvarakku sisse. Insuliin all – varude liiklus rasvarakust välja. Muidugi pole see päris must-valge, aga laias laastus keha protsessid nii toimivad.

Ühtlasi kerkib paastumise ajal keha regeneratiivsus mitmekordseks (eks see seletab osaliselt ka haiguse ajal söögiisu puudumist, kuigi seal mängivad ka muud asjad rolli) ning kahjustunud/haiged rakud eemaldatakse autofaagia teel oluliselt kiiremini. See tähendab kehasiseste põletikukollete kiiremat paranemist ning üleüldise põletikuseisundi leevenemist. Mida toovad endaga kaasa põletikulised seisundid? Kroonilisi haigusi. Mida teeb põletikutaseme vähenemine? Ainult head.

Siinkohal teen kirjutamises pausi ja jätkan intervallpaastumisest homme pisut põhjalikumalt. Kindlasti ei ole see soovitus kõigile järele tegemiseks, vaid pigem info, millest igaüks saab teha omad järeldused.

 

 

 

Mina kasutan Fitlapi ja soovitan seda ka sulle!



Rikitiki
4605 lugemist / 10 fänni
Minust

Praegu 43a/168cm/64kg. Kaalu langetamist alustasin 2017. a kevadel 76 kilosena Nutridata abiga, Fitlapiga alustasin 71 kilosena.

Ma kasutan Fitlapi, kuna:

Fitlap meeldib. Retseptide järgi on toite teha lihtne ja kuna maitsed on nii head, siis ka põnev - kuidas järgmine toidukord välja kukub? Mida head Fitlap mulle järgmiseks toidukorraks serveerib? Asendused, ostunimekiri, retseptide alt toitumiskavasse lisamine - ma pole kunagi elus vist nii hästi ja mitmekesiselt söönud. Ning enamikku kapis olevast kraamist saab järjestikustes retseptides ära kasutada, kui on viitsimist natuke retsepte tuhlata ja kombineerida.

Mina kasutan Fitlapi ja soovitan seda ka sulle!

Tee endale tasuta konto siin!
Blogijad

Viimased postitused


Astu esimene samm ja tee oma unistused teoks!


Soovid langetada kaalu ja saavutada oma unistuste keha? Parim aeg alustamiseks on just nüüd. Fitlap on sulle, kui soovid ilma nälga tundmata kaotada keharasva ning muutuda tervemaks.

Kuidas alustada?

  • Täida ankeet
  • Liitu
  • Hakka kaotama keharasva



Ei, aitäh. Ma ei soovi endale tasuta toitumiskava.