Superdiil enne uut disaini! Osta kohe!
Sulge
Uue disaini tulekuni on jäänud:

Suurimad komistuskivid kaalulangetamise teel

Artikkel ilmus esmakordselt Virtuaalkliiniku lehel.

Tänapäeva inimkonnas valitseb üks suur probleem, mis näitab pidevalt vaid süvenemise märke. See probleem on ülekaalulisus ja rasvumine. Ülekaaluliseks peetakse inimest, kelle kehamassiindeks jääb vahemikku 25-29,9. Rasvunud inimese kehamassiindeks on üle 30. Liigne kehakaal on probleemiks üle terve maailma ning ka Eestis puudutab see aastalt aastale aina rohkem inimesi.

Juba 3 aastat tagasi tõi Tervise Arengu Instituut välja, et iga teine eestlane on ülekaaluline ja nagu selgus 2018. aastal avaldatud laste rasvumise seireuuringu tulemustest, on kurb tõsiasi, et iga neljas 1. klassi laps on ülekaaluline või rasvunud.

Hea on see, et inimesed siiski pole ükskõiksed ja soovivad oma lisakilodest vabaneda. Veebilehe mondovo.com andmetel on Google otsingu populaarsuselt seitsmes küsimus „Kuidas kaotada kaalu?“. Sellele vasteks saab alati tohutul hulgal erinevaid soovitusi, kuid vahet pole, kas proovitakse mõnda populaarset dieeti, toitumiskava või toitumisnõustaja teenuseid, väga palju siiski loobutakse ja ebaõnnestutakse. Kuid miks see nii on? Arutlesime Fitlap.ee toitumiskava kasutaja May-Britt Koopiga, kes on aastaga langetanud 36 kg, millised võiksid olla need suurimad komistuskivid kaalulangetamise teel ja kuidas saaks neid vältida.

Ajapuudus

Tänapäeva inimesel on alati kiire – töö, kool, pere, hobid ja igasugused muud toimetused võtavad nii palju aega ära, et toidu valmistamise jaoks seda enam ei jätku. Seetõttu kasutatakse tihti võimalusi osta poest valmistoit, käia väljas söömas või tellida toit toidukulleriga koju. Paraku aga sisaldavad tihtipeale kiir- ja valmistoidud palju lisaaineid, soola ja suhkrut. Seega ise toitu valmistada on igal juhul alati tervislikum, sest siis on teada, mida see täpselt sisaldab.

Üks hea viis on ahjus küpsetamine, sest siis saab toidu valmimise ajal tegeleda muude asjadega. Tasub teha mitu portsu korraga, siis ei pea iga päev söögitegemisele aega kulutama. Samuti on hea võtta eelmise päeva õhtusööki järgmisel päeval tööle lõunaks kaasa. Ja kui tõesti polegi aega midagi valmistada, siis näiteks kodujuustu ja puuvilja ostmine ei võta sugugi kauem aega, kui oodata valmistoiduleti ees oma korda küsida endale üks grillkana. Seega on asi siiski valikutes. Tegelikult on poes väga palju tooteid, mida saab kiirelt haarata ja millest saab panna kokku tervisliku ja toitainete poolest tasakaalustatud eine.

Puudus lähedaste toetusest

Kui inimene on otsustanud hakata kaalu langetama, osutub tihti keeruliseks panna mõistma lähedasi, miks seda tehakse ja milleks see vajalik on. Väga levinud on olukorrad, kus minnes külla vanematele või vanavanematele, ootab ees lookas laud ja koos einestamist saadab pidevalt lause „Ah, mis see väike tükk ikka halba teeb?“. Sellistel puhkudel on oluline endale kindlaks jääda ja selgitada lähedastele, et kaalu langetamine on väga oluline ning seda kõike tehakse enda tervise nimel. Sama tuleb teha ka siis, kui oma toidukarbiga tööle minna ja kolleegid selle üle nalja viskavad. Alguses tuleb ehk enda eest natuke võidelda, kuid tavaliselt peagi inimesed siiski mõistavad ning kui hakatakse ka tulemusi nägema, siis tekib hoopis imetlus.

Üsna sageli on kaalulangetaja ka olukorras, kus ülejäänud pere ei soovi toitumist muuta. Sellisel juhul tuleb samuti oma seisukohti teistele selgitada, kuid ei tohiks olla liialt pealetükkiv. Oluline on tervislikku toitu alati ka perele pakkuda ja küll nad siis tasapisi harjuvad. Inimestel on tihti eelarvamus, et tervislik toit tähendab maitsetuid juurvilju, kuid tegelikult võib see olla lihtne kodune toit, oleneb lihtsalt, millest ja kuidas see valmistatud on.

Emotsionaalne söömine

Ülekaal tekib ikka sellest, et toidust saadakse rohkem energiat, kui ära suudetakse kulutada. Ja see energia liig tuleb sageli sellest, et inimene lisaks tavapärastele einetele ennast ka toiduga premeerib, karistab või lohutab. Sellisel juhul on tegemist emotsionaalse söömisega ning see võib põhjustada väga kiiret kaalu tõusu. Emotsionaalse söömise puhul ulatuvad tihti põhjused inimese lapsepõlve ning seda ongi raske muuta. Sellest lahti saamine nõuab palju mõttetööd: tuleb aru saada, mis seda põhjustab ning üritada sellest vabaneda. Inimene, kes on kimpus emotsionaalse söömisega, peaks enne toidupala haaramist endalt küsima, kas ta tõesti hetkel vajab seda toitu või vajab ta emotsiooni, mida ta saab selle toidu söömisest. Kui tuleb tunne, et jälle oleks vaja midagi suhu panna, tuleks leida endale mõni tegevus, olgu selleks siis käsitöö, raamatu lugemine või jalutuskäik. See ei pruugi olla lihtne, kuid tuleb eelkõige iseenda jaoks asjad selgeks mõelda ja endale kindlaks jääda.

Toitumiskava abil raskuste seljatamine

May-Britt Koop on 34. aastane naine, kes on kõikidest eelnimetatud raskustest jagu saanud tänu Fitlap.ee toitumiskavale ja oma pühendumisele. Ta on aastaga langetanud kaalu 112 kg-lt 76 kg-le ehk siis kaotanud 36 kg ning tänu sellisele muutusele tunneb ennast enesekindlama ja ilusamana. Samuti on paranenud tema enesetunne.

May-Britt peab oluliseks paindlikkust ning Fitlapi toitumiskava juures meeldibki talle kõige enam see, et igast retseptist saab luua uue toidu, sest soovi korral on võimalik kasvõi kõik toiduained retseptis asendada. Samuti saab tänu võimalusele ise retsepte valida alati süüa seda, mille järele parasjagu isu on. Lisaks on väga palju retsepte, mis ei vaja üldse valmistamist, saab lihtsalt kiirelt sobivatest komponentidest tervisliku toidu kokku panna.

May-Britt usub, et kõige motiveerivamalt mõjuvad tulemused ise. Kohe, kui kaal langema hakkab, annab see jõudu ja tahet edasi minna ning mitte loobuda. Motivatsiooni saab ka komplimentidest, mida sellise tulemuse puhul kindlasti ei tehta vähe. Ja millisele naisele ei meeldiks ilusad riided? Ilus kleit, mis istub seljas hästi võib samuti mõjuda vägagi motiveerivalt.

Kõige olulisem on aru saada, miks on vaja kaalu langetada ja seejärel leida endas tahe seda teha. Just tahe on see liikumapanev jõud ning kui päriselt tahta, siis on see kõik võimalik. Kui tundub keeruline sellega üksi hakkama saada, siis on hea võtta appi toitumiskava, just nagu May-Britt seda tegi.



Kui artikkel meeldis, siis palun jaga seda!

Personaalne toitumiskava!


Saad ka edaspidi süüa tavalisi ja kiiresti valmivaid toite. Alusta kohe!

Vali periood

Vali maksemeetod