Toitumiskava 3 päevaks tasuta! Liitu kohe!
Sulge

Vanemate aja- ja rahapuudus ei tohi saada meie lastele saatuslikuks!

Laste toitumis- ja liikumisharjumused on kuum teema. Ja üha kuumemaks läheb.

Tervise Arengu Instituudi poolt kooliõpilaste seas läbi viidud uuring näitab selgelt, et lapsed muutvad iga aastaga üha ülekaalulisemateks.

Muuhulgas leiti selge seos pere majandusliku olukorra ja tervislikkuse vahel.

Need lapsed, kes elavad majanduslikult normaalselt toime tulevates perekondades, söövad hommikusööki, liiguvad rohkem ning tarbivad rohkem puu- ja köögivilju.

Huvitav fakt on ka see, et poiste seas esineb ülekaalu sagedamini. Seda põhjusel, et poisid söövad rohkem rämpstoitu.

See on äärmiselt kurb.

Väidan, et tänased meetmed ei ole piisavad ja me suudaksime riigi tasandil teha ära palju rohkem. Olen eelnevalt oma mõtteid avaldanud laste toitumise teemal siin ja siin.

Toidupüramiid seinal ei ole piisav

Toidupüramiid on täna üks peamisi infoallikaid, mis peaks andma meie peredele nõu, kuidas tervislikult toituda.

Olen otsekohene – see ei ole piisav.

Mitte ükski tavaline inimene ei suuda sealt teha enda jaoks vajalikke järeldusi. See lihtsalt ei ole piisavalt praktiline. Selle järgi oskavad endale tervislikku toitu teha vist vaid õppinud toitumisnõustajad.

Tervislik toitumine ei ole ainult söömine “edetabeli” järgi. See on ainult üks väike osa lahendusest. Lisaks sellele on ju väga olulised ka toidu kogused ning toiduainete omavahelised suhted toidus. Ning kõige lõpuks peaks see kõik saama lastele ka söödavasse vormi.

Liigselt suhkrut, maiustusi ja soolaseid näkse

2014. aasta rahvastiku toitumisuuringu andmetest on teada, et suhkrut, maiustusi ja soolaseid näkse tarbivad lapsed soovitust rohkem kõikides vanusegruppides, 14-17-aastased poisid ületavad soovituslikke maksimaalseid päevaseid koguseid üle 4 korra.

Me peame olema nutikad ja pakkuma peredele praktilisi lahendusi.

Olen veendunud, et kui laps on söönud kõhu tervislikust toidust täis, vähenevad automaatselt isud erinevate maiustuste ja rämpstoidu järele. Vaja on anda peredele konkreetseid soovitusi, kuidas teha hea ja maitsev kodune toit tervislikuks. Nii et ka lapsed seda toitu sööksid ja naudiksid.

Kui laste lemmiktoit on makaronid, siis pakume neile makarone. Aga teeme seda märkamatult ja nii, et nad saaksid kätte kõik tervislikuks eluks vajalikud toitained.

Nagu näiteks see Fitlapi makaronid juustuga retsept.

Absoluutselt igast toidust on võimalik välja võluda tervislik variant. 

Rahapuudus ja tervislik toit

Kellegi rahakotis sorimine pole kunagi väga meeldiv. Küll aga usun sellesse, et ka tervislikult on võimalik soodsalt süüa. Isegi vastupidi.

Targalt planeerides on võimalik hoopis raha kokku hoida.

Sest olgem ausad, viinerid, pelmeenid ja muud poolfabrikaadid on üldjuhul kallimad kui lihtne naturaalne tervislik toit.

Oleme teinud soodsaimatest tervislikest toiduainetest lausa edetabeli.

Aga jah, peame inimesteni viima teadmised, mis aitavad selle müüdi murda.

Ajapuudus

Lisaks rahapuudusele toodi uuringus välja ka perepeade ajanappus, mistõttu minnakse toitumise mõttes sageli kergema vastupanu teed. Kiirtoidurestoranid ja poolfabrikaadid tõusevad neis peredes justkui jumala staatusesse.

Mulle meeldis ühe Ameerika professori suust lendu lastud mõte: “Süüa võib (peaaegu) kõike, aga valmista see ise.”

Kutsun kõiki ülesse ise süüa tegema. Ja siinkohal ei räägi me hommikust õhtuni pliidi ääres seismisest. On olemas terve rida kiireid toite, mis valmivad sekunditega. Lisaks soovitan alati teha toitu suurema portsu korraga. Pole mingi häbiasi süüa sama toitu mitmel järjestikusel päeval.

Aja kokkuhoid on meeletu ning need vajalikud paarkümmend minutit leiab söögi tegemiseks iga lapsevanem.

Sellest sõltub meie laste tulevik. 

Peame inimesi harima

Vajame praktilisi lahendusi, mitte teoreetilist juttu, mis ei jõua inimestele kohale. Toidupüramiidid tuleks viia konkreetsete toitude tasandile. Vajame revolutsioonilisi mõtteid, kuidas viia need teadmised meie inimestele kohale. Aga see ei ole raketiteadus. See on kindlasti tehtav, kui seda vaid soovida.

Oleme Fitlapiga nõus andma oma panuse võitlusesse laste ülekaaluga. Oleme kindlasti nõus võtma ka initsiaatori rolli, ent vaja on otsust kõige kõrgemal tasemel.



Kui artikkel meeldis, siis palun jaga seda!

Personaalne toitumiskava!


Saad ka edaspidi süüa tavalisi ja kiiresti valmivaid toite. Alusta kohe!

Vali periood

Vali maksemeetod